In de afgelopen maanden die ik hier in
Nederland heb doorgebracht, heb ik regelmatig met vrienden en kennissen
gesproken over culturele verschillen en hoe O en ik die proberen te
overbruggen. Dit was voor mij altijd erg moeilijk uit te leggen, en dat is nog
steeds zo. Toch wil ik bij deze een poging doen om uit te leggen waarom dit zo
moeilijk is. En ik zal proberen te laten zien dat de manier waarop we
cultuurverschillen benaderen, óók
cultureel bepaald is.
Cultuur is
niet alleen kunst, religie en mode. Cultureel-bepaald zijn denkwijzen,
levensbeschouwingen en levenstijlen. Maar cultuur gaat nog dieper dan de
oppervlakkige definities die wij hebben van deze aspecten van het leven.
Cultureel-bepaald is ons denken en doen, voelen en handelen, ons dromen of
juist niet dromen. Het gaat dus niet alleen over bijvoorbeeld onze visie op de
wereld, maar over – misschien wel meer nog – de manier waarop onze visie op de
wereld gevormd wordt.
1. VOORBEELD
Ik begrijp
dat dit alles nog steeds erg vaag kan overkomen. Daaruit blijkt nogmaals hoe
moeilijk het is om dit onder woorden te brengen. Ik hoop dat een concreet
voorbeeld de diepte van culturele verschillen beter kan laten zien:
Nederland.
Je loopt een multimediazaak binnen met het doel om een laptop aan te schaffen.
Je laat je eerst informeren over drie modellen die je hebt zien staan. Dat
duurt ongeveer 20 minuten. De medewerker in de winkel zegt dat je op model B
50% korting krijgt. Op basis daarvan besluit je om model B te kopen. Terwijl je
aan het afrekenen bent, word je geholpen door een andere medewerker. Je ontdekt
je dat de korting niet wordt meegerekend. Je spreekt de medewerker erop aan en
zegt dat zijn collega die korting had toegezegd. De medewerker aan de kassa
haalt zijn collega erbij en spreekt daarover. Er blijkt een vergissing te zijn:
die korting geldt niet voor model B. De medewerker die je het eerst heeft
geholpen biedt zijn excuses aan. Je laat je frustratie merken, omdat je het
gevoel hebt dat je tijd is verspild. De medewerkers kunnen daar wel in meegaan,
laten merken dat ze je begrijpen, maar kunnen er verder ook niets aan doen. Met
een licht gevoel van onbehagen verlaat je de winkel en besluit je het ergens
anders te proberen.
Aan de
andere kant van de wereld zou dit voorval als volgt kunnen zijn gegaan:
Indonesië.
Je loopt een multimediazaak binnen met het doel om een laptop aan te schaffen.
Je laat je eerst informeren over drie modellen die je hebt zien staan. Dat
duurt ongeveer 20 minuten. De medewerker in de winkel zegt dat je op model B
50% korting krijgt. Op basis daarvan besluit je om model B te kopen. Terwijl je
aan het afrekenen bent, word je geholpen door een andere medewerker. Je ontdekt
dat de korting niet wordt meegerekend.
Je spreekt
de medewerker erop aan en zegt dat zijn collega die korting had toegezegd. De
medewerker aan de kassa stuurt een hulpje erop uit om zijn collega te halen. Na
10 minuten komt eindelijk de medewerker tevoorschijn die jou zonet heeft
geholpen. Ze schenken geen aandacht aan jou, maar overleggen heel kort onderling.
Vervolgens loopt de ene medewerker weer weg om in het niets te verdwijnen. Je
had eigenlijk bevestiging van die medewerker willen krijgen en willen vragen: "dat
klopt toch?" Maar goed, voordat je dat kan vragen is hij dus alweer weg.
De kassamedewerker
zegt met een schaapachtige glimlach: "er is geen korting op deze laptop".
Je bent verbouwereerd, want dat wist je al lang. Hebben die medewerkers niet
door dat er sprake van een misverstand is?! Je laat je frustratie merken, en
verwacht eigenlijk dat die man minimaal zijn excuses zal aanbieden. Het blijft
even stil, en met een flauwe grijns op zijn gezicht besluit de medewerker:
"sorry, maar we hebben ook nog andere modellen staan". Je frustratie
wordt alleen maar groter, omdat ze het probleem niet zien en omdat de
kassamedewerker niet weet dat je je al 20 minuten lang hebt laten informeren en
daarna ook nog eens 10 minuten moest wachten aan de kassa voordat die
medewerker verscheen om even te praten en gelijk weer te gaan. Je weet niet
precies hoe je de winkel moet verlaten, maar als je eenmaal buiten staat voel
je je nog steeds gefrustreerd. Ze denkt bij jezelf: "'doe ik nou zo
moeilijk om iets kleins, of hadden ze me wel wat serieuzer mogen nemen?"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
VOOR DEGENEN DIE MIJ KENNEN: LIEVER GEEN VOLLE NAMEN NOEMEN IN JE REACTIE. GEBRUIK BV. VOORLETTERS.